Abans de redactar la sessió de psicomotricitat que és l’observació d’aula elegida, contextualitzaré alguns aspectes que considero rellevants. Primer de tot, el grup aula és de l’EI Es Pouet, concretament la classe de les Sargantanes, amb infants d’1 any. L’aula de psicomotricitat està situada al final d’un passadís (bastant pròxim a l’aula de les sargantanes), i on trobem el material organitzat. Aquesta sessió la dur a terme una mestra (de suport) que en aquests moments es converteix amb la figura principal, amb l’ajuda i acompanyament de la tutora de l’aula. En aquests moments també hi vaig jo, com a alumne practicant, per tant, som 3 educadors/es amb diferents rols i funcions. Aquesta sessió té una durada d’entre 45 i 60 minuts.
Na "Ducky" i la mestra |
Quan arriba la mestra, amb na Campaneta, la corda a la
que ens agafem tots/es els alumnes, ens disposem a anar cap a l’aula de
psicomotricitat, cantant, amb les calces de psicomotricitat (sense les sabates,
que les hem deixat a un racó de l’aula). Quan arribem a la sala de
psicomotricitat, ens seiem tots/es a un racó i comença l’anomenat Ritural d’entrada. Per la sessió de
psicomotricitat, tenim una “amiga mascota” que es diu “Ducky” (un peluix), que
dorm. Entre tots/es la cridem per despertar-la i poder començar la sessió. En
aquest mateix ritual d’entrada, amb l’ajuda de na “Ducky” cantem una cançó, es
recorden les normes, les coses que es poden fer i les que no i posteriorment,
ens dona una besada a tots/es els alumnes. Els fillets/es es preparen “amb el
culet a la paret”, davant la torre, per començar la segona fase, l’esfondrament
de la torre. Avui hi ha un parell d’infants que no han arribat a temps per
empènyer la torre, la mestra en fa una altre per aquests dos infants. Així
doncs, al seu ritme l’esfondren i continuen amb la resta (de manera individual,
autònoma, en petit grup, ... amb la llibertat d’elecció).
Podem dir que en aquests moments comencen tot tipus de
jocs, tant motrius com simbòlics. Alguns infants corren, salten, fan
equilibris, pugen per les espatlleres, es desplacen per damunt màrfegues (de
peus, drets, de genolls, etc.), altres passen per davall un pont realitzat amb
màrfegues, etc. Puc observar tot tipus de situacions motrius, cada infant de
manera molt diversa, variada, imitativa, etc. de tot tipus. També hi ha alguns
fillets/es que inicien jocs simbòlics, agafen teles i demanen a la mestra que
els hi posi pel cap, fan una casa, ... alguns amb ajuda altres més
autònomament. Són moments en que puc observar moltes accions, actituds,
comportaments, construccions i jocs.
Cap al final de la sessió, els darrers minuts, les
mestres aprofiten per agafar alguns cilindres de màrfegues per fer massatges,
relaxació, ... durant la sessió també intervenim en alguns jocs, motivant a
jugar a fillets/es que ja van jugant (demanant que fan i perquè) i sobretot als
infants que són menys moguts.
Quan s’acaba la sessió, les mestres van avisant que és
hora de recollir, i entre tots deixem els coixins com estaven, amb la torre
feta i tot ben ordenat i col·locat, com ho havíem trobat.
Ens anem a seure al mateix lloc (racó) que al principi
(ritual d’entrada) per donar pas al ritual de sortida. Na “Ducky”, s’atraca amb
nosaltres i demana si s’han divertit, diu que ella esta molt contenta perquè s’han
portat bé. Recorda el que han fet, amb unes imatges (fotografies d’altres
sessions) d’accions i jocs que han anat fent. Les intervencions verbals dels
infants són mínimes (la gran majoria encara no vocalitza, no parla del tot).
Per acabar cantem una cançó i una vegada més agafats de la corda, na Campaneta”,
sortim de la sala de psicomotricitat per anar cap a l’aula seva (de les
sargantanes). Una vegada arribem, anem a l’estora de bon dia i acomiadament,
agafem les sabates i ens les posem.
Després de la sessió de psicomotricitat, ens toca
berenar, carregar piles amb un bon panet, fruita i aigua.
Tot això és el que succeeix el dilluns dematí a partir
de les 9:15 h. fins les 10:00/10:15 h.
No hay comentarios:
Publicar un comentario